suunnaton ikävä, ihan samalla lailla kuin pave maijanen on lyriikoinut.
ikävä jotain, mitä ei varmaan olekaan.
niin suunnaton ikävä, että täyttymyksen odottaminen alkaa käydä liian raskaaksi. kulissit murtuu pala palalta -sattuu. satuttaa.

minun ikäväni kohdistuu moniin asioihin.
jos yritän listat niitä asioita, joita minulla on ikävä juuri nyt, saan aikaiseksi jotain tämän suuntaista:

kahvi. vapaus. vastuuttomuus. tupakka. yksi tietty väärä ihminen. rakkain ystäväni. nuoruus. viini. hulluttelu. rakastumisen tunne. ensimmäisen kosketus. suudelma. kiinni jäämisen pelko. rutiinit. opiskelu. selkeät tehtävänannot. suorittaminen. delegointi. palkinto. valvotut yöt. piknikit puistossa. spontaanit pakenemiset kouluviidakosta. päämäärättömät autoilut ympäriinsä. hampurilaiset. punaviini. yksinäisyyden pelko. korttipelit. punastuneet posket. flirttailu. perhoset masussa. turvallisuus. luottamus. ilo.

olen rakentanut itselleni häkin.
vastuun ja vanhemmuuden häkin. häkin jota rakastan, mutta josta tahtoisin päästää itseni ulos.
tahtoisin päästä ulos, onnellisuuteen.

käsi joka häkkieläintä ruokkii
on käsi joka eläintä rakastaa
ja juuri se rakkaus on se joka hänet tuhoaa

en tahdo lentää ulos häkistä.
en ole perhonen, en lintu.
en lähelläkään enkeliä.
olen okapi. sirahvin sukulainen.

 

niin kuin pieni tietosanakirja kertoo sirahveista (sivuilla 190 ja 191),

olen märehtijä.